Sista turen 2012

Kort paus i Ölandsterräng

På Öland finns det en tradition att köra en lång cykeltur i september som kallas för ”Sista turen”. I år hade jag turen att kunna delta när jag ändå är här nere. I går klockan 9:00 åkte dryga 20-talet cyklister buss från Färjestaden upp till Byxelkrok. Därifrån cyklade vi sedan tillbaka till Färjestaden efter kusten på den västra sidan. Färden gick på både asfalt, grusvägar, gräs och stigar och var dryga 100 km lång. De flesta av deltagarna var Ölänningar eller från trakterna som Kalmar, Mönsterås och liknade, och jag var den särklass långväga deltagaren. Färden gick i ”skitsnackartempo” då vi skulle ha kul och försöka hålla ihop hela gänget.

Vi hade verkligen tur med vädret, halvklart med och utan sol, men med en mycket stark kantvind från väst. Hade vinden bara vänt några grader mer till syd, så hade vi fått en mycket tuff resa. Nu hade vi bara riktig hård motvind på enstaka partier och klarade av resten med hård kantvind. Det var en mycket trevlig tur med ett skönt och välförtjänat fikastopp i Köpingsvik där vi hade förbeställt goda smörgåsar på vägen upp. Tog en stor macka med köttbullar och rödbetssallad, och till det en stor kopp kaffe och en Cola. Det smakade verkligen bra!

Nästa år ska visst ”Sista turen” gå söderut och ingen buss behövs då. Hoppas man kan vara med då! Stort tack till Steen som var ”pappa” under turen och skötte det praktiska och även höll ordning på oss andra.

Klicka här ifall ni vill se 16 bilder från ”Sista turen 2012”.