Packa upp och montera en Grand Canyon AL 9.9 SL

Nu har jag monterat ihop min nya mountainbike som är en 29er, nämligen en Grand Canyon AL 9.9 SL som bland annat ska användas till Cykelvasan i augusti. Man behöver inte vara någon cykelmekaniker för att montera ihop en Canyoncykel, det är ganska enkelt även för en relativ nybörjare. Ni kan här nedan följa med på de flesta av momenten, svårare är det faktiskt inte. Eftersom jag väger nära 100 kg, följde jag Fox rekomendationer och pumpade i 100 PSI i framgaffeln och fick ett ”sag” på 17 mm. Det borde bli bra.

Jag har ännu inte finjusterat sadelns höjd och position, samt monterat flaskställ, pump och cykeldator. När jag gjort det ska totalvikten vägas, för jag vill väga den i det skick jag mestadels använder den i.

Ett paket med en Grand Caynon AL 9.9 SL

Så här ser det ut när man öppnar...

Vi tar ur sadel och sadelstolpen

Vikt 467 gram

Ser bra ut...

Även här ser det bra ut...

Med kassett, broms, slang och däck

Vikt med slang, däck och bromsskiva

Svensk bruksanvisning

Uppsatt i mekställ

Styret ska på plats

Vi finjusterar styret senare...

Framhjulet har en kraftigare 15 mm stickaxel med QR

Bort med transportskydd på fram- och bakbroms

Transportskydd nu borta på frambromsen

Framhjulet på plats

Här finns det plats för fetare däck

Skruva ur X12 axeln, ta bort transportskyddet

Även bakhjulet på plats

Klar men inte injusterad efter mina mått

XL har en annorlunda svetsfog

SRAM S2210

Ritchey styre och styrstam

SRAM X0, XT kassett och X12 stickaxel

24 kommentarer till Packa upp och montera en Grand Canyon AL 9.9 SL

  1. avatar Janne Bengtsson skriver:

    Grattis till nyköpet! Den ser mkt fin ut! Är själv mkt sugen på köpa samma cykel! Tvekar dock lite då jag tycker utväxlingen är väl låg (22-36) hade gärna istället haft tex 26-39! Men skulle vara kul höra vad du tycker om det efter provcykling!

    /Janne

    • avatar pastis skriver:

      Hej och tack!
      Skulle tro de har räknat ut det ganska bra. Kollade upp omkretsen på hjulen och de var minst 2340 mm och med en kadens på 90 håller man 42 km/h. Med 96 i kadens blir det 45 km/h. Men kan säga mer när jag fått testa den i någon av utförsbackarna här.

  2. avatar Janne Bengtsson skriver:

    Hej å tack för snabbt svar!
    Vi är ett gäng ”gammla gubbar” som cyklar 2ggr i veckan en runda som består av både asfalt, grusväg å skogsstigar! Mkt prestige här 😉 Salig blandning av cyklar från 26″HT,26″FS å även en Cross som är snabb på asfalten men som tappar lite i skogen! Såg i träningsboken att jag maxar över 50km/h på asfalten men det är ju såklart bara korta stunder! Tror annars dom tänkt rätt med 2-delat fram där man ligger på stora klingan mest! En sista fråga(om du orkat med) innan jag beställer imorgonbitti….är 9,9 värd dom extra slantarna jämfört med 8,9?
    Mvh Janne!

    • avatar pastis skriver:

      Det är mest en smaksak mellan 8.9 och 9.9. DT Swiss XRM 29 gaffel, Formula RX bromsar och Shimano SLX växelreglage eller Fox 32 Float 29 FIT Terralogic gaffel, Avid Elixir bromsar och SRAM X9 Trigger. De väger ju i princip lika mycket. Jag skulle nog gå efter leveranstid om det skiljer något?

      • avatar Janne Bengtsson skriver:

        Gjorde en beställning nu ikväll 😉
        Får väl testa när jag fått den om utväxlingen räcker till!
        /Janne

        • avatar pastis skriver:

          Kul, när får du den? Vad blev det för modell, storlek och färg?

          • avatar Janne Bengtsson skriver:

            Tog en 8,9 stl L (är 184cm) färg: svart/vit. leverans v 15!
            Ska bli kul testa har aldrig ens provat en 29″
            Tack för hjälpen förresten 😉
            /Janne

  3. avatar Janne Bengtsson skriver:

    Tog alltså 8.9 för den skulle lev v 15. 9.9 skulle jag få först v 22-23…lydde ditt råd alltså 😉

  4. avatar Johan V skriver:

    Hej!

    Hamnade här av en slump då jag går i köptankarna på Grand canyon AL 9.9. Hur tyckte ni utväxlingen fungerade?

    • avatar pastis skriver:

      Hej! Det är bara på asfaltslånga nedförsbackar som jag velat lägga i en tyngre växel. Har max kommit upp i cirka 55 km/h då. Men på stigar och grusvägar har jag inte saknat några tyngre växlar och jag gillar att man klarar sig väldigt bra på att köra på stora klingan fram. Bara i skogen använder jag lillklingan.

  5. avatar Johan V skriver:

    Ok bra att höra! Du är nöjd annars med cykeln, kvalitet osv? Svår att sätta ihop?

    • avatar pastis skriver:

      Mycket nöjd! Allt verkar vara gediget och cykeln har rullad över 120 mil i varierande terräng. Ramgeometrin är verkligen bra och det är en fröjd att klättra eller åka utför. Allt jag gjort är att justerat bakväxelnskruven på växelhandtaget ett par varv efter att växelvajern blivit lite längre. Cykeln kommer att bli ändå bättre då jag beställt och väntar på en VCLS sadelstolpe som är en kanonskön kolfiberstolpe som sväljer ojämnheter ännu bättre än originalstolpen i aluminium.

      Att sätta ihop cykeln är en barnlek, bara man tar det lugnt och följer anvisningarna.

  6. avatar Johan V skriver:

    Upplever du cykeln stor? Jag testade på Canyons hemsida och jag skulle ha en M. Jag är 1.80 och har nog ganska normalstora ben och armar. Andra cyklar hamnar jag oftast på L. Blev lite fundersam, stämde det för dig?

    • avatar pastis skriver:

      Tja, hjulen är stora och även hjulbasen är lång och det kan märkas när man vänder 180 grader med cykeln på en snäv väg/stig. Men den går som en pansarvagn utför och är mycket stabil. Oväntat lätt att klättra med den också. Se till att mät din benlängd mycket noga. Det måttet är minst lika viktigt som din totallängd när du använder Canyons PPS.

      Du kan i västa fall alltid byta storlek ifall du blir missnöjd vid leverans. Provsitt cykeln direkt och känn efter innan du skitar ner den för då kan du inte längre byta den…

  7. avatar Johan V skriver:

    Tack för tipsen! Blir nog att beställa en 9.9:a Lycka till på cykelvasan?

  8. avatar Också Johan skriver:

    Hej Pastis
    Även jag går och lurar på en Canyon och hamnade här av den anledningen. Sen har jag också anknytning till norra Dalarna med familj i Sörsjön så jag känner igen mig i mycket du skriver. Till min fråga:
    Jag känner mig väldigt osäker på det där Terralogicsystemet som Fox har. Hur tycker du det funkar? Jag är rädd att det låser upp vid fel tillfälle och inte låser när man skulle vilja att det gjorde det. Har en kompis som vurpade rejält (utför) med en sån gaffel och menade att den var starkt bidragande till vurpan. Finns det möjligthet att göra manuella ändringar typ lockout också eller hur funkar det.
    Sen vet jag inte heller om jag vågar mig på 8.9 varianten heller med DT gaffel. Ligger på din storlek och misstänker att DT gaffeln inte gillar häffaklumpar på 100kg i långa loppet. Ja, inte vad gäller styvhet osv heller.
    Synpunkter?
    /Johan (en annan Johan alltså)

    • avatar pastis skriver:

      Hej! Har inte hårdtestat cykeln för AM speciellt mycket, men när jag var i Skåne körde jag en hel del uppför och nedför på stökiga småstigar, t.ex. vid Järnhatten och andra i Romeleåsen. Har aldrig upplevt några problem och har den röda reboundvredet mest på ”default” och den blå Terralogicskruven på 4-8 klick.

      På grusvägar sätter sig gaffeln ganska omgående och blir hård, men vid ett kraftigare gupp eller när jag kommer ut på stig, mjuknar den omgående. Men är som sagt mera XC än AM cyklist så jag kan inte säga hur stökigare åkare upplever Terralogicsystemet. För mig känns det hittills perfekt och jag tycker det är skönt att slippa fingra så mycket utan låter gaffeln sköta det själv.

      Fox manual: http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/owners_manuals/012/Content/Forks/all29s/2012FLOAT29_32.html Bilderna visar mest gaffel utan Terralogic, men det finns klickbar länk i början på sidan och längre ned på sidan beskrivs hur man ställer in en gaffel med Terralogic.

  9. avatar Johan V skriver:

    Hej!

    Fungerade det bra med nya VCLS sadelstolpen?

    /Johan V

    • avatar pastis skriver:

      Den är beställd igår så den har inte kommit än. 🙂 Men på racern gör den underverk på den grova asfalten vi har här! Lider inget av originalstolpen, men vill gärna underlätta så mycket jag bara kan för ryggen och enligt tester ska stolpen göra ”underverk” även på en 29er.

  10. avatar Johan V skriver:

    Ok, berätta gärna om den är bra. Såg att du använder andra hjul än de som kommer med cykeln. Var de för tungtrampade?
    Kommer nog beställa en cykel de närmaste dagarna. Har velat fram och tillbaka men inser allt mer
    att man för väldigt mycket cykel för pengarna. Blir nog en 9.9.

    /Johan V

    • avatar pastis skriver:

      Nej, de extra hjulen med NoTubes ZTR Flow fälgar var tänkta att bli mina stökhjul (mera AM) som jag inte behöver vara så rädd om och på dem tänkte jag ha Schwalbedäcken. Eftersom jag väger 95-100 kg så blir påfrestningarna ganska stora och jag är rädd om originalhjulen och tänkte ha dem till grusvägar och snällare stigar med Race King däck ala XC. Nu väger hjulparen ungefär lika mycket och jag har inte bestämt vilket hjulpar som blir vad, men originalhjulen kostar bra mycket mer än de handbyggda. Än så länge känns de likartade och jag har inte känt någon större skillnad på dem, det är däcken och deras däcktryck som spelar störst roll. De flesta klarar sig med bara originalhjulen…

  11. avatar Anders Forslund skriver:

    Hej! Jag har också en Grand Canyon AL 9.9 SL sedan några år tillbaka. Jag är nöjd med det mesta men har ett irriterande missljud i bakaxeln som jag inte blir av med. Om jag tar bort axeln, gör ren den, fettar in och sätter tillbaka är cykeln tyst i ett par mil men därefter kommer missljudet tillbaka (kan närmast jämföras med missljudet från en cykel med kedjeskydd där kedjan touchar kedjeskyddet – fast lägre). Är detta nått du känner igen från din cykel eller från någon annan du haft kontakt med?

    • avatar pastis skriver:

      Hej! Nej har inte det problemet eller hört något om det. Troligtvis baknavet, prova med ett annat bakhjul om du kan låna av någon.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *