En strålande dag slutade i misär…
Det ska bli kallare och detta var sista dagen med värme på ett tag. Därför tog jag med mig racern in i Norge och startade där asfalten börjar på FV654 mot Drevsjö. Skulle köra ”långa Sölenstuarundan moturs” som är en kanonrunda på dryga 80 km som jag körde några gånger under 2015. Brukar växla mellan att ta den medurs och moturs vilket ger en helt annan upplevelse och träning.
Cykelrundan startade kanon med strålande väder och jag åkte förbi Sorken, Femundsenden och strax innan Isterfossen svängde jag vänster in på vägen mot Åkreströmmen. Efter dryga 30 km tog jag i lite i en liten uppförsbacke och BANG… så gick växelörat av på bakväxeln som for in och slog sönder både bakhjul och sadelstaget på cykeln! 🙁 Det blev en dyr cykeltur, cykeln går inte att rädda (se bild) och det är bara att köpa en ny kolfiberracer. Mitt Dura-Ace C50 bakhjul kan kanske räddas, men fick sig en bra smäll och behöver gås igenom rejält och man behöver byta många ekrar.
Själv klarade jag mig utan skador då bakhjulet bara låste sig och jag bara stannade i uppförsbacken. Men det känns lite tungt just nu. Jag har just nu ingen lust att behöva köpa en ny cykel då jag tyckte om min Canyon Ultimate CF och hade investerat mycket i den med en ny 11-växlad Ultegragrupp. Fast det var ju tur att det inte hände i lördags under Siljan Runt!
Fasen va trist! ? tur att du klarade dig själv iallafall. Hur tog du dig tillbaka till bilen? Fick du gå?
Ringde och fick vänta cirka 1 timme på skjuts. Försökte lifta under tiden men ingen stannade…
Lite panik att få tag på en bra cykel i rätt storlek, utrustning, pris och som finns för direktleverans. Det blev ännu en Canyon Ultimate CF, denna gång en SL 9.0 Di2 i storlek 2XL och färgen Jet Silver – Cyan. Tyckte SLX var onödig för mig och minst 10.000 kronor dyrare och en annan sittställning. Det fick räcka med att bli 30.000 kronor fattigare… Leverans förhoppningsvis i nästa vecka. Bara att ta av original vevpartiet och slänga på min Power2Max Type S Rotor 3D och köra…
Länk: https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-9-0-di2.html
Kan troligen laga din bakram om du vill gratis som tack för bra Grövelsjöblogg, eller om jag får köpa den. Behöver en racer själv och lagade en annan som ungarna snodde för mig 🙂
Det var snällt Jonas! Funderar, men tror inte jag vill ha kvar ramen då jag inte har behov av två racers.
Så du får gärna köpa loss den och laga staget. Är du intresserad av den nästan nya 11-vxl Ultegra 6800-gruppen som sitter på så gärna. Körde bara 2015 med den och har inget behov av den nu då det blir Di2 på den nya racern och den gamla crossen har 6700-grupp. Det enda som fattas är ett vevparti och så vet jag inte konditionen på bakväxeln efter smällen. Har en hel del reservdelar som du skulle kunna ta del av. Ett nytt växelöra finns om inte två, ett sprillans nytt vevlager Ultegra SM-BBR60 finns i reserv men det nya som sitter på håller något år till. Du får väl kolla på cykeln när du är uppe här någon gång?
Du känner ingen som kan rikta mitt Dura-Ace hjul? Svårt med duktiga cykelmekaniker här uppe i ödebygden så man får klara det mesta själv. Men hjulet behöver riktas av någon som kan sin sak och har grejor… Problemet är att jag tänkte vara här uppe ända till slutet av augusti och kommer inte neråt till ”civilisationen” på ett tag…
Kommer upp till midsommar och hör av mig då. Ska kolla i stan vem de nyttjar för riktning av hjul. Jag har bara riktat själv på mtb men mera bonnvis. Kan gärna ha 6700 på cykeln då jag ändå måste leta delar.
Fint, då hörs vi i midsommar! Har själv tidigare riktat mina hjul, men bara när småjusteringar behövs. Nu måste man nog ha riktställ och liknande för att få det centrerat och bra.
Bara du får fatt i ekrarna så förlorar du ju inget på att prova, funkar det så funkar det. Antar c50 är kolfiber också, så viss försiktighet vid spänningen kanske man bör ha. Sist körde jag med stripes runt rambenen som jag klippte/vred så de passade bra. Blev en ganska noggrann riktbänk som kunde mäta både sidled och radiellt spel.