Mina cyklar

.Jag tycker mycket om att cykla och att åka längdskidor. Det är en perfekt motionsform som är ganska snäll mot kroppen och man slipper de värsta belastningsskadorna. Just nu har jag fyra stycken cyklar och två trainers, nämligen:

1. Canyon Grizl CF SL 7 eTap är en gravel (gruscykel) i kolfiber med elektroniska växlar.
2. Canyon Ultimate CF SL 9.0 Di2 är en racer i kolfiber med elektroniska växlar.
3. Grand Canyon AL 9.9 SL är en 29 tums mountainbike i aluminium.
4. Miyata Quickcross var en stadshybrid i aluminium, men är numera ombyggd till trainer/crosscykel.
5. Trainer 1: Wahoo KICKR Core
6. Trainer 2: Kurt Kinetic Road Machine

Gravel: Canyon Grizl CF SL 7 eTap
Det senaste inköpet juni 2023 och första provturen är avklarad! ”Sugen på en snabb kvällstur? Check. Långfärdscykling i naturen? Absolut. Med elektronisk SRAM-växling är den här cykeln redo för allt.” Det här kommer att bli min standard- och träningscykel till det mesta! Ska bli intressant och testa den på alla underlag!

  • Modellnamn: Canyon Grizl CF SL 7 eTap, årsmodell 2023
  • Ram: Canyon Grizl CF SL
  • Gaffel: Canyon FK0087 CF Disc. Diameter på gaffelstyrrör: 1 1/4″
  • Bakväxel: SRAM Rival XPLR eTap AXS, 12 växlar, maximal kassettstorlek 44 (min 36)
  • Växelöra: Canyon GP0252-01
  • Växel- och bromsreglage: SRAM Rival eTap AXS
  • Batteri: SRAM eTap / AXS Battery
  • Bromsar: SRAM Rival eTap AXS HRD (hydraulisk)
  • Bromsskiva: SRAM Centerline X Rounded Brake Rotor, ø160mm, centerlock
  • Kassett: SRAM Rival XPLR XG-1251, 12-speed, 10-44 (10-11-13-15-17-19-21-24-28-32-38-44)
  • Vevparti: SRAM Rival D1 Wide, 40T (max 44), vevarmslängd 175 mm. Kompletterad med SRAM Rival AXS DUB Wide Powermeter Crank Upgrade
  • Vevlager: SRAM Pressfit DUB Wide, 86,5 mm
  • Kedja: SRAM Rival D1 12s
  • Styrstam: Canyon ST0035, 1¼”, ø31,8 mm, 90 mm
  • Styre: Canyon HB0063, ø31.8, 460 mm
  • Styrlinda: Canyon Ergospeed Gel, svart
  • Sadel: Fizik Argo Terra X5, svart
  • Sadelstolpe: Canyon S15 VCLS 2.0 CF (13 – 25 mm Setback) kolfiber, 350 mm, ø27.2 mm
  • Flaskställ: Canyon Bottle Cage, svart (113417), 2 st
  • Pedaler: Shimano PD-ES600 SPD
  • Skor: Shimano SH-XC7, Wide
  • Färg: Dried kelp
  • Ramstorlek: XL (kroppslängd 185-194 cm)
  • Hjul: DT Swiss Gravel LN, fälghöjd 25 mm, nav 370 med Ratchet LN 18. Bild fram, bak
  • Däck: Schwalbe G-One Bite, 45 mm
  • Hjulaxlar: Canyon GP0197-01 Thru Axle 100×12 (fram), Canyon GP0235-01 Thru Axle 142×12 (bak)
  • Stänkskärmar: Canyon Grail:ON / Grizl Fender Set
  • Minipump: Rose Micro CO²-pump
  • Sadelväska: Topeak Aero Wedge, medium
  • Ramväska: Apidura X Canyon Top Tube Pack
  • Lås: Hiplok SWITCH vikbart 85 cm. Snabbfäste, går att växla mellan lås eller flaska på tredje flaskfästet under ramen.
  • Cykeldator/GPS: Garmin Edge 530/810
  • Vikt: 9.32 kg

  • Geometri XL (kroppslängd 189-194)
  • B. Sadelrörets längd: 582 mm
  • C. Överrörets längd: 602 mm
  • D. Styrhuvud längd: 185 mm
  • E. Styrhuvud vinkel: 72,75°
  • F. Sadelrörets vinkel: 73.5°
  • G. Kedjestagens längd: 435 mm
  • H. Hjulbas: 1072 mm
  • I. Stack: 714 mm
  • J. Reach: 497 mm

Racer: Canyon Ultimate CF SL 9.0 Di2
Väl använd i tusentals mil av mig! Har fungerat perfekt och förblir mitt cykel för motionslopp på landsvägen. ”I ett decennium har Ultimate-serien varit höjdpunkten i Canyons landsvägssortiment. Ramarna är minutiöst utformade för att kombinera låg vikt med maximal styvhet för en enastående cykelkänsla. Med vår Sport Pro geometri får cyklisten en ideal position på cykeln för optimal prestanda och komfort under timmar i sadeln. Ultimate finns i en mängd olika utföranden i antingen kolfiber eller aluminium. Denna cykel har befunnit sig på allra högsta nivå under många år och är förstahandsvalet för både professionella och entusiaster.”

  • Modellnamn: Canyon Ultimate CF SL 9.0 Di2, årsmodell 2016/2017
  • Ram: Canyon Ultimate CF SL, 940 gram
  • Gaffel: Canyon One One Four SLX, 295 gram
  • Styrlager: Acros THE CLAMP
  • Bakväxel: Shimano Ultegra Di2 RD-R8050-GS
  • Växelöra: Canyon No. 25
  • Framväxel: Shimano Ultegra Di2 FD-6870
  • Växel- och bromsreglage: Shimano Ultegra Di2 ST-6870
  • Batteri: Shimano BT-DN110-A inbyggt i ramen och extern laddare SM-BCR2
  • Kopplingsbox: Shimano SM-EW90-A och EW-WU111 ANT+/Bluetooth sändare
  • Bromsar: Shimano Ultegra BR-6800
  • Kassett: Shimano Dura Ace CS-9000 12-28 (12-13-14-15-16-17-19-21-23-25-28),
    samt några Ultegra CS-6800, CS-R8000 11-32 (11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32)
  • Vevparti: Power2Max Type S Rotor 3D blå, Praxis Works Buzz 52/36, vevarmslängd 175 mm eller Shimano Ultegra FC-6800, 52/36, vevarmlängd 175 mm
  • Vevlager: Shimano Press-Fit SM-BB72-41B, 86,5 x 41 mm
  • Kedja: Shimano CN-HG701-11 eller KMC X11SL Ti-N/X11EL Ti-N
  • Styrstam: Canyon V13, 6°/84°, 1¼”, ø31.8, 120 mm
  • Styre: Canyon H17 Ergo AL, ø31.8, 440 mm
  • Sadel: Fizik Arione R3 Open, svart (Fizik Antares R5, original)
  • Sadelstolpe: Canyon S13 VCLS CF (15 – 35 mm Setback) kolfiber, 330 mm, ø27.2 mm
  • Flaskställ: Elite Custom race svart/blå i kolfiber, 2 st
  • Pedaler: Shimano Ultegra PD-6800 SPD-SL kolfiber
  • Skor: Shimano SH-RC7, Wide
  • Färg: Jet silver – cyan
  • Ramstorlek: 2XL
  • Hjul, lågprofil: Mavic Ksyrium Elite WTS, blå eller Shimano Dura-Ace WH-9000-C24-CL. Plus ett par handbyggda (röda Tune MIG70/MAG170 nav, svarta H Plus Son Archetype fälgar, svarta Sapim CX Ray ekrar och röda Sapim Alu-nipplar).
  • Hjul, aero: Shimano Dura-Ace WH-9000-C50-CL, 50 mm höga, 23 mm breda
  • Däck: Continental Grand Prix 5000, 25-28 mm och Pirelli Cinturato VELO TLR, 26 mm
  • Minipump: Rose Micro CO²-pump
  • Sadelväska: Topeak Aero Wedge, small
  • Cykeldator/GPS: Garmin Edge 530/810
  • Uppmätt vikt inklusive dator, pump, flaskställ, sadelväska med verktyg och extra slang: 8.0 kg

  • Geometri 2XL (kroppslängd 192-197)
  • A. Sadelrörets längd: 610 mm
  • B. Överrörets längd: 600 mm
  • C. Styrhuvud längd: 210 mm
  • D. Styrhuvud vinkel: 73,25°
  • E. Sadelrörets vinkel: 73.5°
  • F. Kedjestagens längd: 410 mm
  • G. Hjulbas: 1029 mm
  • H. Stack: 617 mm
  • I. Reach: 417 mm

 

Min Grand Canyon AL 9.9 SL

MTB: Grand Canyon AL 9.9 SL
Enligt Canyon själva: 29″ när det är som bäst. Grand Canyon AL 29 är vår första 29-tums mountainbike och kommer med flera innovativa lösningar som kommer imponera på dig i skogen. Den korta hjulbasen ger lekfullhet, ramens design förstklassig vridstyvhet för målmedvetna attacker uppför backarna tack vare Shimanos Press-Fit-Standard och det patenterade Maximus Seattube. Vi har tänkt utanför ramarna i vårt arbete med att uppnå maximal styvhet med SRAM vevparti i kolfiber. S2210 kombinerar vridstyvhet med minimal vikt samt utväxling på 36/22, perfekt för en 29″ mountainbike.
Framväxeln låter dig växla mellan klingorna på sekunden. På Grand Canyon AL 9.9 SL har vi satsat allt på senaste SRAM X0-gruppen. Ända ner till reglagen andas allt på den här cykeln tävling. Cykeln kommer även utrustad med nya Fox 32 Float 29 med Terralogic, den nuvarande toppmodellen. Är du redo att anta utmaningen?

Den som vill kan här se hur det går till när jag packar upp och montera ihop cykeln.

  • Modellnamn: Grand Canyon AL 9.9 SL, årsmodell 2012
  • Ram: Canyon New F8 Technology
  • Gaffel: Fox 32 Float 29 FIT Terralogic, slaglängd 100 mm, 15 mm QR stickaxel
  • Styrlager: Cane Creek Serie 40
  • Bakväxel: SRAM X0
  • Växelöra: Canyon No. 21
  • Framväxel: SRAM X0 2×10
  • Växelreglage: SRAM X0 Trigger
  • Bromsreglage: Avid X0
  • Bromsar: Avid X0. Skivor: fram ø180 HS1, bak ø160 HS1. Elixir/XX/X0 bromsbelägg.
  • Kassett: Shimano Deore XT 10 speed, original 11-36 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-36)
    alternativ 11-32 (11-12-14-16-18-20-22-25-28-32)
  • Vevparti: SRAM S2210 kolfiber, klingor 36/22 eller 38/24, vevarmslängd 175 mm
    Stages Power Meter L, SRAM GXP kolfiber MTB (Gen3)
  • Vevlager: SRAM PressFit GXP, BB89/92
  • Kedja: KMC X10-93 silver eller KMC X10-SL Gold under tävlingar
  • Styrstam: Ritchey WCS 4-Axis, , 6°/84°, ø31.8, 120 mm (Original 100 mm)
  • Styre: Ritchey WCS Flatbar 690 mm, grepp Ritchey TrueGrip VI, svartröda
  • Sadel: Selle Italia C2 Gel Flow, svart (idmatch S2)
  • Sadelstolpe: Ritchey/Canyon VCLS kolfiber, ø30.9 mm (Original Ritchey WCS)
  • Flaskställ: Topeak SL, 2 st svarta
  • Pedaler: Shimano Deore XT PD-M780, SPD, svarta
  • Skor: Shimano SH-XC7, Wide
  • Färg: Deep black ano – white
  • Ramstorlek: XL
  • Hjul original: DT Swiss X 1800 29″ (DT 370-nav och DT X430-fälgar) med Syntace X12 142 mm stickaxel på bakhjulet
  • Hjul handbyggda (actionsports.de): Hope Pro 2 Evo nav röda, NoTubes ZTR Flow fälgar svarta med 32 hål, DT Swiss Competition 2.0/1.8 ekrar svarta, DT Swiss mässingsnipplar svarta
  • Däck för torrt/tävling: Continental Race King Protection 29″ x 2.2″ black chilli (fram/bak)
  • Däck för stök: fram, Continental Mountain King II Protection 29″ x 2.2″ black chilli / bak, Continental X-King Protection 29″ x 2.2″ black chilli
  • Dubbdäck: Schwalbe Ice Spiker Pro LiteSkin, 29 x 2.25″
  • Slang: Schwalbe Schlauch Light 29 SV19A 40/62-622 MV40
  • Minipump: SKS Airgun CO²-pump
  • Sadelväska: Topeak Aero Wedge, medium eller large
  • Cykeldator/GPS: Garmin Edge 530/810
  • Uppmätt vikt inklusive dator, pump, flaskställ: 12.0 kg

  • Geometri XL
  • A. Sadelrörets längd: 545 mm
  • B. Överrörets längd: 630 mm
  • C. Styrhuvud längd: 130 mm
  • D. Styrhuvud vinkel: 70°
  • E. Sadelrörets vinkel: 74°
  • F. Kedjestagens längd: 438 mm
  • G. Hjulbas: 1138 mm
  • H. Stack: 637.7 mm
  • I. Reach: 452.1 mm
  • J. Instegshöjd: 869 mm
  • K. Vevlager Offset: -60 mm

Miyata Quickcross före ombyggnad

Miyata Quickcross före ombyggnad

Hybrid: Miyata Quickcross
Min gamla trotjänare från 1990/91 som jag arbetspendlade 4 mil om dagen med under många år, från Järfälla till Solna och tillbaka. Växlarna har sett sitt bästa och krånglar en hel del men har inte hjärta att skrota den då ramen är bra och sedan är det lite kult med Miyata.

Under vintern 2013/2014 byggde jag om den till grusvägscross/trainercykel med en gammal Ultegra 6703-grupp. Sedan några år används den till 99% på min Wahoo KICKR Core trainer.

  • Modellnamn: Miyata Quickcross, årsmodell 1990
  • Bakväxel: Shimano Ultegra RD-6700GS
  • Framväxel: Shimano Ultegra FD-6703
  • Växel- och bromsreglage: Shimano Ultegra ST-6703
  • Bromsar: Shimano Cantilever BR-CX50
  • Kassett:
    Miyata Quickcross efter ombyggnad

    Miyata Quickcross efter ombyggnad

    Shimano Ultegra CS-6700, 11-28

  • Vevparti: Shimano Ultegra FC-6703, klingor 52/39/30, vevarmslängd 175 mm. Stages Power Meter L, Ultegra R8000 (Gen3)
  • Vevlager: Shimano Ultegra SM-BB6700, Hollowtech II, BC 1.37 x 24
  • Kedja: Shimano CN-6600
  • Sadel: Selle Italia C2 Gel Flow, röd (idmatch S2)
  • Styrstam: Ritchey WCS 4-Axis, 6°/84°, ø31.8, 100 mm
  • Styre: Ritchey WCS Logic II
  • Pedaler: Shimano Ultegra PD-6700 SPD-SL eller Shimano SPD PD-M324
  • Hjul (rosebikes.se): Shimano 105 nav svarta, Mavic Open Pro fälgar svarta med 36 hål, DT Swiss Competition 2.0/1.8 ekrar silver, DT Swiss mässingsnipplar silver
  • Däck: Continental GatorHardshell, 32 mm eller Continental Terra Speed ProTection TLR Cream, 35 mm
  • Dubbdäck: Suomi Tyres W240, 40 mm
  • Trainerbakhjul: Shimano RS11 med Continental Hometrainer däck, 23 mm.
  • Färg: Majestic Pupple
  • Ramstorlek: 60 cm
  • Uppmätt vikt inklusive flaskställ: 10.6 kg

Wahoo KICKR Core

Trainer: Wahoo KICKR Core
Min direktdrivna trainer, en Wahoo KICKR Core. Har två stycken Ant+-dongles (Tacx ANT+ Antenna) som är kopplade till en dator och det fungerar mycket bra utan störningar som är annars vanligt förekommande. Den ena används av TrainerRoad (strukturerad träning) och den andra av Zwift (underhållning). Kör alltså parallellt på två skärmar. Läs mer här.

Tränar mycket på den under vintern, för att vara igång tidigt i april…


Kurt Kinetic Road Machine med Inride 3

Trainer: Kurt Kinetic Road Machine
Min trainer, Kurt Kinetic Road Machine har uppdaterats med inRide 3, en sensor som sänder hastighet, kadens, kraft och mer till appar på mobil, plattor och datorer via ANT+ och Bluetooth. En smart sak för $50.

Det gör min träning på cykeln och Trainerroad mera exakt då jag kaliberar inRide 3 ganska ofta. Nu spelar det ingen roll hur mycket lufttrycket är i bakdäcket och hur hårt man skruvat åt rullen. Bra när man ska jämföra pass för pass hur man utvecklas…

4 svar

  1. Staffan skriver:

    Hej!

    Är lite sugen på en Canyon CF, du kör 62cm, hur lång är du? När jag matar in mina värden på Canyons hemsida så föreslår de 60cm, jag är 194cm lång och kör Cannondale 61cm idag.

    • Pastis skriver:

      Hej! Är 194 cm och har en benlängd på 94 cm. Låg själv på gränsen enligt deras PPS och matade jag in 92 i benlängd blev den en 60. Tog som sagt 62 och är mycket nöjd och skulle inte vilja haft en mindre.

  2. peppe skriver:

    Hej!

    Har en Canyon AL 9.9 SL som jag är mycket nöjd med. Dock så är jag lite för tung och aggressiv för hjulen som följde med vilket resulterade i en knäckt framfälg. Inte mycket att göra utan att byta. Såg att du kör på Hope nav / Stans Flow fälgar från actionsports och tänkte höra om dina erfarenheter av dessa hjulen. Det är ju precis denna kombon som jag är sugen på att köpa.

    * Hur är hjulen jämfört med original. Samma vikt ?
    * Kör du tubeless ?
    * Har grejerna hållit bra ?
    * Byggkvalitet ?
    * Var det enkelt att bygga om baknavet till X12 142 ?

    • Pastis skriver:

      Hej!

      Mycket bra erfarenhet av mina handbyggda hjul från actionsports! Vikten är i princip lika. Och då har jag mässingsnipplar på dem för extra styrka. Snygga är det också på cykeln med röda nav och röda inslag på de svarta fälgarna. Har bara kört några månader, men de verkar och ska enligt andra vara stabil lösning för tungviktare. Sedan är ljudet på Hope nav underbart!

      Har bara kört med slang och ännu inga punkteringar. Flow är ju byggda för slanglöst så det är inga problem alls. Det enda jag märkte var att däcken är svårare att få på fälgen än de andra. Man får ta i lite mera!

      Byggkvaliteten är utmärkt och det var urenkelt att ändra dem till 15mm fram och X12 142 bak. Bara att ta bort ett par ”pluttar” med händerna och smälla dit de nya! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *